"Chcę pracować w Tesli" - inżynier z branży moto zdradza błędy potentatów

  • Opublikowany 12 dni temu

    Zachar OFF

    Trwanie: 29:16

    Postanowiłem, że nie napiszę w tytule o wiązkach elektrycznych, bo to tylko wstęp do filmu, w którym Marek opowiada o tym dlaczego chciałby pracować w Tesli, w czym jest wg niego lepsza od "starych" producentów, dlaczego wszystkie auta wyglądają podobnie, czy czeka nas MadMax i czy VW czy Toyota mają jakiś cel swojego istnienia?
    Kalkulator ubezpieczeń (150 zł cashback):
    mubi.pl/zachar
    Chcesz opowiedzieć o swojej pracy w branży moto?
    Napisz do mnie: zacharoffyt@gmail.com
    Profile Marka
    YT plfree.info
    FB: marek.reinsch/
    Update: Na swoim kanale Marek umieścił nieskróconą wersję wywiadu plfree.info/cycle/maB9abydvpisf68/wideo.html

Zachar OFF
Zachar OFF

Postanowiłem, że nie napiszę w tytule o wiązkach elektrycznych, bo to tylko wstęp do filmu, w którym Marek opowiada o tym dlaczego chciałby pracować w Tesli, w czym jest wg niego lepsza od "starych" producentów, dlaczego wszystkie auta wyglądają podobnie, czy czeka nas MadMax i czy VW czy Toyota mają jakiś cel swojego istnienia? Kalkulator ubezpieczeń (150 zł cashback): https://mubi.pl/zachar Chcesz opowiedzieć o swojej pracy w branży moto? Napisz do mnie: zacharoffyt@gmail.com Profile Marka YT https://www.youtube.com/c/marekreinsch FB: https://www.facebook.com/marek.reinsch/ Update: Na swoim kanale Marek umieścił nieskróconą wersję wywiadu https://youtu.be/apJ6ZmZ2HGM

12 dni temu
M B
M B

Co ja bym k...a nie chciał!

Godzinę temu
S7 GRAND
S7 GRAND

Dobre obejrzycie sobie samochody inich ceny mówię o cenach dla Kowalskiego zdecydowanie tańsze niż ten europejski shit. Więc po co wciskać ludziom kit że są drogie bo to droga zabawa. Bzdura. To taki sam kit jak tekst że samochód elektryczny jest ekologiczny. Hahahaha

8 godzin temu
Krzysztof Pieróg
Krzysztof Pieróg

Ceny wynikają ze spekulacji i maxymalizacji zysku przez corpo.international!

17 godzin temu
Roberto
Roberto

Fajnie chłop opowiada i widać że głowa pełna wiedzy ale jakoś tak dziwnie się wysławia.

17 godzin temu
Aleksandra Kraska
Aleksandra Kraska

@Roberto poprosze o link do Pana wywiadu/filmu zeby moc to ocenic ;)

10 godzin temu
Roberto
Roberto

@Marek Reinsch a czyli 9 lat w Anglii i już polskiego zapominam .... Rozumiem. Ja dobrze ponad 15 lat w Holandii i też daje radę z językiem ale polski nadal na wysokim poziomie.

12 godzin temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Płynnie mówię po angielsku, po polsku już ciężej, bo 9 lat mieszkam w Anglii. Na syndrom Aspergera się nie badałem.

14 godzin temu
Jakub Kosowicz
Jakub Kosowicz

Przestalem ogladac gdy bohater filmu dal aprobate autonomizacji. Polska lezy na ropie (500 lat zapasu przy obecnym zuzyciu) inne miejsca na swiecie takze. Kryzys paliwowy byl wywolany celowo i obecna "eletryfikacja" czyli krok w stecz nie w przod, jest celowy dla potrzeb geopolitycznych.

Dzień temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Zaburzanie balansu CO2 w atmosferze nie jest dobrym pomysłem. Do tego dochodzą inne świństwa jak tlenki azotu czy związki metali ciężkich. Palenie zabija.

14 godzin temu
radol
radol

jeśli się nie mylę to twórcą mikroprocesowa Tesli był Jim Keller, bardzo polecam podcast Lexa Fridmana gdzie był gościem - rzuca niesamowite światło na innowacje, m.in. posługując się przykładem Elona Muska

Dzień temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Oglądałem i też polecam! Miał też wielu innych fajnych gości!

14 godzin temu
Bartek Hudini
Bartek Hudini

idealny kandydat do korpo

2 dni temu
Milan Tama
Milan Tama

Skoro ta ,,nowa" motoryzacja jest tak ekologiczna może byście zrobili odcinek na temat, co się dzieje z zużytymi bateriami samochodów elektrycznych?

2 dni temu
Zachar OFF
Zachar OFF

Dziękuję za propozycję. Będzie

2 dni temu
R Ghost
R Ghost

Przecież to wszystko ściema, dopóki ogniowo ma 1,5V nic się nie zmieni. Tesla to chińska wydmuszka zasilana paluszkami 1,5V.

2 dni temu
Filip Konopczyński
Filip Konopczyński

Masakra

3 dni temu
Maciej Piasecki
Maciej Piasecki

Bardzo ciekawy film i punkt widzenia :) Podzielam tą opinie i życzę powodzenia ze znalezieniem pracy w Tesli :)

3 dni temu
Szymon M
Szymon M

@/tematnaodcinek --- W jakiej technologii warto kupić obecnie samochód (maks kilku letni) i dlaczego, uwzględniając obecną i przyszła sytuację swiata motoryzacji w UE? Turbobenzyna (4 czy 3 cylindrowa), hybryda, a może jednak wyszukana wolnossaca perełka? Zakładając ze budzet w miarę nas nie oganicza, powiedzmy do 80tys.

5 dni temu
Szymon M
Szymon M

@Marek Reinsch o polimerach czytałem. Nie mniej jednak nadal pozostaje problem sytuacji kolizji. https://youtu.be/nsj43FoAdJY Z niebezpieczeństwem LPG to jest jak z totalnym negowaniem elektryków, raz że dzisiejsze instalacje to zupełnie inna bajka (STAG np), dwa że znikome sytuacje wystąpienia zagrożenia związanego z LPG nie mogą nagle świadczyć o tym że jest to niebezpieczne. To tak samo jakby powiedzieć że baterie wybuchają więc są niebezpieczne. Elektryki mają swoje plusy, mają swoje minusy, są przyszłością ale nie całkowitą.

4 godzin temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@Szymon M niestety jest dużo pseudo artykułów które są promowane na portalach "motoryzacyjnych" fundowanych przez BP, Shell czy korporacje motoryzacyjne nie siedzące w EV. Produkcja baterii zużywa wodę i CO2 jak prawie wszystko. Na prostą w kwestii CO2 w przypadku takiego Leafa wychodzimy już po 2 latach (dokładne oszacowanie zależy od źródeł energii w danym regionie). Tutaj mowa od momentu pozyskania surowców, wyprodukowania i eksploatowania. Na starcie elektryk jest pod kreską ale zaraz to nadrobi. Baterie poddasz recyklingowi a spalonego paliwa już nie. To jest normalny cykl życia produktu jak opakowania szklanego. Na dzisiejszy dzień musimy eksploatować złoża aby wyprodukować wystarczająca ilość baterii. Popyt będzie przypominał tak zwany S-curve. Ostro w górę ale później się ustabilizuje i większość surowca będzie pochodziła z recyklingu jak stal czy aluminium. W kwestii paliw kopalnych do czegoś takiego nie dojdzie bo sumarycznie będziemy zawsze potrzebować więcej. LPG nie spala się tak czysto jak myślisz. Wiąże ze sobą też sporo niebezpieczeństw związanych z naturą tego gazu. W momencie gdy dopracuje się separator w bateriach (możliwe że będzie to polimer ceramiczny - patrz QuantumScape) to problematyka baterii odejdzie w zapomnienie - żywotność, prędkość ładowania czy wybuchowość.

12 godzin temu
Szymon M
Szymon M

@Marek Reinsch ale nie do końca tylkouo takie względy mi chodziło. Również o te całą bajkową otoczkę o ekologii związanej z elektrykami, która jest w większej mierze marketingiem. Bo ekologia to nie tylko to co idzie w atmosfere, a również to na ile eksploatujemy złoża Ziemii (surowce na akumulatory i silniki elektryczne) oraz ich późniejsza utylizacja(przykład zlomowisk Skandynawii) że to leży na złomie a kupuje się nowe auto (= zwiększa się sztucznie popyt czyli również eksploatacja surowców). I np produkcja elektryka pod wzg ekologi jest równowarta mniej więcej tyle co 8-letnia eksploatacja współczesnego diesla, tak mówią obecne badania tematu. Także tu nic nie na do tematu kwestia zasobności portfeli na Skandynawii. Wiadomo że tak jest, ale to nie o to chodzi. Nie jestem przeciwnikiem, dla mnie wszytkie taksówki i komunikacja miejska powinny być hybrydami z LPG (tanio i ekologicznie, jeszcze bardziej przez LPG które też jest lepsze pod oboma względami; np Toyota Corolla/auris hybryda z wolnossakiem 1.8 Bp+LPG). A drugie auto na weekend, to inna bajka z różnych względów, ekonomicznych najmocniej. Ja lubię na co dzień mieć frajdę z jazdy ;) to że elektryki dobrze przyspieszają to wiem, moment dostępny odrazu to logiczne że to będzie jechać ;) Gdyby jeszcze ta otoczka ekologiczna była taka jak się ją sprzedaje to prędzej bym rozważył, ale w sytuacji jaka jest (jak wyżej 👆🏼) to preferuje wolonossaka+LPG, turbobenzyne (tylko ta trwałość trzeba dobrze wybrać) albo miękka hybryda.

13 godzin temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@Szymon M w Skandynawii ponad połowa sprzedawanych aut to elektryki, trudno żeby co innego stało, szczególnie w krajach gdzie koszt wynagrodzeń jest wysoki w porównaniu do kosztów importowanych dóbr. Elektryki mają dużo lepsze przyspieszenie. Widać do dobrze w mieście gdzie ja potrafię zjechać że skrzyżowania a gość za mną dopiero wrzuca bieg. Uwierz że będziesz dużo mniej zmęczony jeżdżąc autem które nie wibruje od silnika spalinowego. Ja dojeżdżałem godzinę w jedną stronę do roboty przez kilka lat. Auta miałem zazwyczaj nowe, wymiana poniżej 20tys km. Zmianę zmęczenia w trybie EV odczułem od razu. Jak lubisz motoryzację to polecam jakiegoś klasyka na weekend 😉 przejedź się elektrykiem i wtedy podejmuj decyzję :)

14 godzin temu
Szymon M
Szymon M

@Marek Reinsch głównie miasto, co jakiś czas wypad za miasto i większe w wakacje, rocznie ok 20tys km. Jeśli chodzi o pełne elektryki yo nigdy. Mają swój potencjał jak i rynek zbytu. Na tę chwilę dla mnie eliminuje je fakt sytuacji po kolizji, w Skandynawii mocno to odczuli i teraz 50% aut na złomie to elektryki bo nie opłaca się ich po wypadku odbudowywać, akumulatory bardzo łatwo ulegają uszkodzeniu i w 90% przypadków nadaja się wyłącznie fo wymiany. A że w takiej sytuacji taniej wychodzi kupić nowe auto + dochodzą do tego dopłaty na ten cel od państwa to... Wracając do meritum, to jeśli hybryda to miękka. Poza tym ja z tych co lubią słyszeć silnik/wydech łącząc to z codzienną praktycznością i ekonomia ;) auto to transport i narzędzie pracy dla mnie, ale również coś więcej niż wozidło z pkt A do B 🔥

14 godzin temu
szymon lediński
szymon lediński

Wodór to przyszłość, elektryki moim zdaniem będą przejściowe, chyba że się uporają z ilością czasu na ładowanie.

5 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Problem leży w tworzeniu się "dendrites" (z ang.) Z anody i przebijaniu separatora i zwieraniu do katody w przypadku szybkiego ładowania i rozładowywania. QuantumScape ostatnio pokazał nowy ceramiczny separator który może ten problem rozwiązać i pozwolić na znaczną rewolucje w świecie baterii. Są oczywiście jeszcze inne metody. Jakby prześledzić historię baterii i ich pojemności to postęp na przestrzeni lat był dość marny do momentu wynalezienia baterii litowo-jonowych. Na szczęście R&D przyspiesza w tej kwestii!

14 godzin temu
czuczu1349
czuczu1349

@Marek: Potwierdzam automotive jest demotywujący z całą machiną decyzyjno biurokratyczną, z jednej strony six sigma z drugiej picowanie KPI, z trzeciej strony jest to jedyna branża która ma taką skale, ceny produktów i odpowiedzialność-żadna inna branża nie ma ich narazj; Tesla: maszyna ciśnieniowa użyta do podwozia-> ok jest największa, blok do bmw M5 V10 też był w swoim czasie strzelany na największej, tutaj jednak zaglądnąłbym na rentowność--->Tesla generalnie jest pod kreską razem ze swoją maszyną, nawet wszystkie pieniądze muska, paypalla itd nie stynkełyby gdyby nie drukarka FEDu i koledzy, potwierdzam tesla zmienia trochę grę w automotivie bo nie robi faceliftingów itd ale gra na picowanych zasadach, nie zasadach rynku który juz by zlicytował TSLA, po rentowności dochodzimy do "naprawialności" ;] i tutaj raczej zgroza, Polecam inne branże bo automotive zawsze kończy utopijnie Pozdrawiam, Ex-Mitsubishi

6 dni temu
czuczu1349
czuczu1349

acha i wiązki też dałoby się robić automatami tyle że nie rentownie, przerost formy nad treścią, to samo dotyczy iichy komponentów, rentowność składania 2 komponenetów silnika zaczynała się od 150k

6 dni temu
Zbigniew Pecyna
Zbigniew Pecyna

miało być o błędach potentatów, a co jest?

6 dni temu
Mental - Flux
Mental - Flux

tesla już długo nie będzie działała. te baterie są strasznie toksyczne i za dużo ich trzeba.

6 dni temu
Krzysztof Tomasiuk
Krzysztof Tomasiuk

Bardzo dobry materiał panie Zachar gratuluje !!!

7 dni temu
Piotr Mierzwa
Piotr Mierzwa

Ja pracuję w BMW jako wewnętrzny inżynier działu R&D. Korporacyjne wygląda to dokładnie jak wszędzie. Nie zgodzę się, że Tesla zabierze z rynku inz. z doświadczeniem, w tej chwili są ogromne braki. Miałem okazję spędzić tydzień w fabryce i oglądać wszystko od kuchni. Łącznie z procesami nadzoru jakości produkcji.

7 dni temu
Piotr Mierzwa
Piotr Mierzwa

@Marek Reinsch nie jest tak źle z językiem. U nas jest na 300 pracowników około 100 nacji ;) Rozmawiają po eng, nie ukrywam niemiecki to duży atut, a nawet potrzeba do dziennych operacji poza pracą.

6 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Sa braki a szczegolnie to widac po ogloszeniach gdzie poszukuje sie ekspertow od napedow elektrycznych, baterii czy wiazek wysokiego napiecia. Kazdy szuka bo sam nie chcial inwestowac w swoich pracownikow. Niemiecki firmy chca zebys plynnie poslugiwal sie niemieckim. W Tesli jest to atut ale nie wymog a to otwiera furtke bo angielski jest raczej bardziej uznawany za jezyk miedzynarodowy, wiec dostep do szerszego grona inzynierow. Do tego wiesz ze nie bedziesz outsiderem, bo zjada sie ludzie wielu narodowosci - ja sobie to akurat cenie. Wielu z moich znajomych dopiero sie uczy niemieckiego a juz tam pracuje (w R&D). Czas pokaze :) Daj znac co uwazasz o procesie i nadzorze jakosci!

6 dni temu
Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak

Super temat,oraz pomysł

7 dni temu
Daszekk
Daszekk

Marek dla kogo pracujesz? Yazaki? Lear? AQ?

7 dni temu
Dajdwazłote
Dajdwazłote

Bardzo fajny materiał. Sam jestem Inżynierem pracującym nad projektami komponentów do Tesli (tej która bedzie produkowana w Berlinie). Pozdrawiam

7 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

to sie chwali!

6 dni temu
wonhej
wonhej

Tesla to szajs. Ci goście nie do końca wiedzą co robią i widać to po jakości ich samochodów. Samochody są fajne fajne, takie innowacyjne, dla gików i eco-wariatów, ale prawda jest taka, że poza innowacyjnością pewnych rozwiązań (co szanuję), Tesla produkuje szajs. Nie ma odpowiedniego doświadczenia ani odpowiedniego podejścia do jakości. Dlatego właśnie bardzo mnie śmieszy to porównanie do Toyoty, która to właśnie takie podejście ma, jako pierwsza wprowadziła samochód hybrydowy, wprowadziła też samochód na wodór i idzie dzielnym, bardziej stabilnym kroku w kierunku źródeł odnawialnych. Japończycy wiedzą jaki jest ich cel i jak go osiągnąć. Tesla jedzie raczej na marketingu, budowaniu image'u firmy eco-friendly i superinnowacyjnej, co jest tylko częściowo prawdą.

7 dni temu
wonhej
wonhej

@Marek Reinsch wielu elementów. Przecież widać na podstawie feebacku z rynku, że problemy jakościowe w Tesli są znaczące. Po pytaniu wnoszę, że zbytnio nie wiesz o czym mówię.

5 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@wonhej jakość których elementów?

5 dni temu
wonhej
wonhej

@Marek Reinsch Jak już wspomniałem, JAKOŚĆ, która mocno odstaje.

5 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@wonhej musisz rozwinąć myśl bo dużo ogólnikowy, mało konkretów. Co jest według Ciebie szajsem w Tesli?

5 dni temu
wonhej
wonhej

​@Marek Reinsch nie chodzi o to czy jestem fanem aut elektrycznych czy nie, sam przymierzam się do hybrydy. Chodzi o to, że Tesla jest mocno przehajpowana. Nie mówię tutaj o kwestiach innowacyjności, co w moim przekonaniu Tesla robi lepiej niż inni i co bardzo pozytywnie wpłynie na cały rynek automotive. Mówię o JAKOŚCI dostarczanych przez Teslę produktów. A tutaj jest zdecydowanie gorzej. Tesla to programiści, którzy zaczęli robić samochody i tutaj jest problem, bo nie mówimy tu tylko o softwarze, tylko o bardzo złożonej konstrukcji elektro-mechanicznej, której dotyczą inne zasady rozwoju i produkcji.

5 dni temu
Artur Szubert
Artur Szubert

Nigdy nie zrozumie skąd się biorą tacy ludzie- takie myslenie. Kolejne firmy wdrażają auta elektryczne pieprzą jakie to ekologiczne ale przecież każdy kto cokolwiek wiedzy liznął na ten temat wie że elektryki są bardziej szkodliwe dla środowiska na dzień dzisiejszy jak auta elektryczne...

8 dni temu
Franek Delfin
Franek Delfin

Gdzie odpowiedź na jedno z najważniejszych pytan co do elektryków: czyli kosztach ładowania na ladowarkach jak i zasiegu?

8 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Wszystko łatwo sprawdzić. Koszt kWh zależy od taryfy. Zużycie energii przez auto zależy od wielu czynników jak sam jego typ (marka, model), styl jazdy, prędkości, temperatury. Możesz uzyskać tylko zakres. Ja na 10.2kWh przejadę 50km w zimę a w lato 70km lub więcej jak mi się nie spieszy. Auto 6 letnia hybryda plug in (Opel Ampera). Jak przyjmiesz cenę 0.69pln za kWh to naładowanie do pełna uwzględniając straty (11kWh) wyniesie około 7.59PLN gdzie przejadę za to 50km w zimę. Czyli 100km za 15.18PLN. Dla porównania weźmy Diesla co pali 6l/100km. 6*5.20PLN= 31.20PLN . Czyli przejeżdżam dwa razy więcej za tę samą kasę. Do tego dochodzą koszty serwisowania które w przypadku elektryków są dużo mniejsze (są też dużo mniej awaryjny bo tam nie ma co się popsuć). Dodam że moja hybryda jest ciężka i leciwa (projekt z 2012 roku, przebieg 175tys km). Dzisiejsze elektryki są dużo wydajniejsze, więc wyjdzie i taniej. W Polsce, na ładowarkach w trasie pewnie wyjdzie podobnie jak z ceną za tankowanie normalnego samochodu bo jest jeszcze mała konkurencja w ładowarkach.

8 dni temu
Wojciech Grzeszczak
Wojciech Grzeszczak

Panie Zachar, to nie daje szans polskim zasobom i nam Polakom. Nasz interes w zgazowaniu wielkich głębokich zasobów węgla i auta na gaz , czym można uratować wiele aut i dać ludziom uboższym i na dorobku możliwość posiadania samochodu. Samochody elektryczne tak zaawansowane będą drogie a energia elektryczna będzie niestety kupowana za granicą. Panie Zachar, należy kręcić odcinki i popularyzować to, co Polak potrafi , ma, może mieć i na czym zarobi . Chyba że chcemy tu bantustanu z "elytą" jeżdżącą furami od Maska :(

8 dni temu
adi lambo
adi lambo

Lobby naftowe spowalnia postęp jeśli chodzi o elektryki, wiec nie każda firma może być jak tesla. To są i będą wyjątki, okupione wielkim ryzykiem, dlatego nie są tak popularne.

8 dni temu
Dominik M
Dominik M

To może być ciekawa seria. Mam nadzieje, że samochody na węgiel zostaną ponownie wynalezione tak jak elektryki.

8 dni temu
Pawel Studencki
Pawel Studencki

Witam nie wiem kiedy był nagrywany ten materiał w 2005?. A ile pojazdów może być napędzane rzepakiem no kolego niestety każdy diesel, a alkohole a gazy to co nie odnawialne rzeczy? Proszę się do informować. Radze panu obejrzeć co wymyślił pan Koenigsegg jego nowa Gemara z 2 litrowym 600 konnym silnikiem na rożnego rodzaju paliwa, etanol czy metanol dokładnie tak samo zanieczyszcza środowisko jak elektryk silnik majstersztyk jak by go wypuścić na rynek do normalnych samochodów codziennego użytku to pański Elon Musk może pakować manatki z tym plastikowym złomem na baterie . 1.Ceny elektryków zabójcze. 2. jakikolwiek wyjazd dalej niż 200km to mordęga. 3. ładowanie ich wcale nie takie tanie. Elektryk jest dobry jak 3 auto albo jako taksówka do robienia kasy ale nie samochód rodzinny. I błagam infrastruktura na dzień dzisiejszy to żenada. Powiedzmy ze wszyscy w Anglii bo tu mieszkam wracają w piątek swymi eklektykami do domu po pracy i się podłączają bum niema prądu w całej Anglii heheheh o Polsce to nawet nie wspomnę wystarczy ze siedzicie wszyscy w domach i włączacie czajniki na herbarze a w energetyce już rwą sobie włosy z głowy. Potrzeba najmniej 50 lat na takie zmiany. Ja myślę ze samochody elektryczne są jak płyty CD były kiedyś takie co nie heheheheh. Zachar pozdro lubię twój kanał ale jak jest o samochodach.

9 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Hodowla rzepaku wymaga pola, wymaga nawozow, wymaga zuzycia wody. Nastepnie trzeba to przetworzyc i pozniej spalic - z rury kwiatem nie pachnie, powstaja podobne zwiazki jak w spalaniu ropy naftowej - ktora jest po prostu obumarlymi roslinami ktore siedza pod ziemia miliony lat i wiaza CO2 ktorego nadmiar doprowadzi do ogrzania klimatu. To samo z alkoholem. Do jego wytworzenia potrzeba roslin. Wedlug Ciebie infrastruktura to zenada ale kazdy w swoim domu ma elektrycznosc. Ja laduje auto pradem 6 albo 10A cala noc. Mozna to podbic do 16A bez problemu. W Anglii ogrzewania domow sa czesto elektryczne. Ladowanie auta przy tym to pikus ;)

6 dni temu
Staszek
Staszek

Power Pointa czy raczej Excela?:)

9 dni temu
Niebezpieczny Rowerzysta
Niebezpieczny Rowerzysta

"Mądrego to aż miło posłuchać". Wielkie dzięki za taką dawkę informacji

9 dni temu
Michał Podpirko
Michał Podpirko

Mądrego to aż się miło słucha

9 dni temu
3arteq - Bartosz Stelmach
3arteq - Bartosz Stelmach

Nie jestem fanem Maska i fascynacją jego firmami, jednak trzeba przyznać że taki koncern VW czy Ford to można porównać do klasycznego liczydła gdy Tesla jest smartfonem (liczydło spełnia swoją rolę przez lata ale jednak smartfon lepszy choć potrzebuje energii i prądu). Różnica w podejściu do tematu ogromna i obecne marki to takie dinozaury uznające USB C za kosmiczną technologię.

9 dni temu
Łukasz S
Łukasz S

Wszystko super ale cały monitor zakłada konieczność zmiany ropy na elektryczne, a od tego trzeba zacząć, czemu ??? Może paliwa z rolinctwa, Może gaz ziemny, Może wodór, Może coś jeszcze innego... Co z ropą jest nie tak ? Czemu mamy się tak spieszyć? Nie wiem ile w tym prawdy ale słyszałem że roby jest dużo więcej niż się mówi, bo kiedy podają zapasy jakie nam zostały jest mowa o ropie która jest niesprzedana, a podobno 90% ropy w ziemi juz dawno została sprzedana ale jeszcze nie wydobyta ... Kolejna sprawa ekologia, to wiem na pewno ze produkcja akumulatorów do przeciętnego auta elektrycznego to 8lat użytkowania silnika spalinowego, a gdzie utylizacjia akumulatorów..., do tego auta elektryczne szybko trafiają na złom bo ich nonstrukcja powoduje że przy niewielkich stłuczkach naprawy są nieopłacalne... I co z żywotnością akumulatorów...

9 dni temu
lohi synthesizers
lohi synthesizers

Jezu jakie pierdolenie. Proponuję weryfikować ekonomiczne nowinki z kompetentnymi ludźmi, bo momentami brakuje tylko żółtych napisów

9 dni temu
Maciek Rozalski
Maciek Rozalski

Fajny film.

9 dni temu
kamikadze japan
kamikadze japan

Watek ekologi jak dl mnie zbędny skoro produkcja elektryków jest tak toksyczna na ra chwilę

9 dni temu
Dominik Walczuk
Dominik Walczuk

A masz jakieś badania na ten temat? Czy przeczytałeś to na jakiejś grupie na Facebooku?

7 dni temu
TrueSilvo
TrueSilvo

Marku, masz smykałkę do tego, żeby w prosty i zrozumiały sposób przedstawiać te inżynieryjne zagadnienia masom. Pomyśl o założeniu swojego kanału na YT, szczególnie jeśli dostaniesz się do Giga Berlin, byłaby to kopalnia wiedzy dla fanów marki, ale też dla dziennikarzy czy nawet postronnych osób, które chciałyby wiedzieć więcej. Mega prosto wytłumaczyłeś gigacasting, który dla znawców/inwestorów jest oczywistością, ale poza społecznością Teslomaniaków nikt o tym nie słyszał. Masz zadatki na pójście drogą Sandy Munro, pewnie mógłbyś równie sprawnie nagrywać filmy po angielsku, zwiększając swoje zasięgi.

9 dni temu
TrueSilvo
TrueSilvo

@Marek Reinsch Powodzenia!

6 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@TrueSilvo Dzieki! Kanal jak juz wiadomo mam. Mysle nad wystartowaniem z kanalem w jezyku angielskim bo dla mnie to nie problem - od 8 lat przez 8 godzin dziennie posluguje sie angielskim ;) Bedzie to kanal raczej o Deloreania i jego modyfikacji. W branzy trzeba czesto podpisywac Non-Disclosure Agreement gdzie zobowiazujesz sie do zachowania tajemnic, wiec nic o projektach nad ktorymi pracowalem nie moge powiedziec, jedynie rzeczy ktore sa dostepne publicznie. Z pewnoscia gdy sie dostane do Tesli to zapytam czy moge nagrywac filmy o ich samochodach czy pracy wewnatrz takiej fabryki :)

6 dni temu
TrueSilvo
TrueSilvo

Kanał już masz, fajnie że Zachar dodał w opisie (wrzuciłem suba). Ja się najpierw rzuciłem do komentowania i nie zauważyłem :) Jeśli masz czas to byłoby super jakbyś zamieszczał czasem filmy o tych nieudanych projektach, które od początku były dla Ciebie wątpliwe.

9 dni temu
Michał Kopek
Michał Kopek

Tesla jest ciekawa i bardzo innowacyjna, z podejściem Elona jest świetne, gdzie wytyka błędy innych i ma gdzieś że go wyśmieją za pomysły bo jest ich pewien i stoi za nim sztab ludzi którzy są w stanie to zrobić. Ale wiele części jest niepotrzebnie skomplikowanych i ciężkich. Nie wiem czy kolega pracował kiedyś bezpośrednio z Teslą, bo jest to zupełnie coś innego. Nie zgadzam się również z tym że wszystkie auta wyglądają tak samo, między koncernami tak jak a klasa jest podobna do c a odróżnienie C klasy od S klasy jest ciężkie przynajmniej dla mnie, ale różnica między markami jest ogromna a trendy pokazują że producenci uciekają w coraz śmielsze projekty odróżniające ich od innych jak np DS w Citroenie. Automotive jest piękne i szalone można je za to kochać lub nienawidzić i wiem to z doświadczenia. Co do wtrąceń odnośnie hierarchii to nie wiem czemu miały służyć, każdy rozwiązuje problemy na swoim poziomie, czy to jest brudna podłoga, wiązki przewodów które nie da się zamontować czy inwestycje i spięcie finansowe firmy.

9 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Francuzi zawsze robili cos innego :) Pamietaj, to wszystko jest opinia i kazdy ma swoja. Ja takiego Audi A3, A4 czy A5 to do dzisiaj nie potrafie odroznic z przodu. Nie mowiac juz o Astonie. Sylwetki aut sa dzisiaj do siebie skrajnie podobne, po sieci krazy dobra grafika ktora to komicznie ukazuje. Oczywiscie ze kazdy rozwiazuje problemy na swoim poziomie, tyle ze nie rozwiazuje ich na podstawie tych samych informacji. Przykladowo Musk (CEO) czerpie informacje bezposrednio od inzynierow bo sam nim jest, a nie od VP ktory dostal informacje dyrektora a ten od managera a tamten od inzyniera. Przesyl informacji jest kluczowy. Inaczej slyszysz to co masz slyszec, zeby nikt po glowie nie dostal. Na moim kanale nie jest to tak wyrwane z kontekstu. Dodam z takich smiesznych historii, ze gdy przyjezdza CEO to krawezniki maluje sie na bialo, trawe na zielono, i pokazuje tylko to czym mozna sie pochwalic, a zlom zamiata sie pod dywan (nie jest to fikcja czy film, taka jest rzeczywistosc i tego doswiadczylem). Wszystko jest skrzetnie przemyslane. Pytania do CEO sa zadawane z kartki przez podstawione osoby. Kto kogo oszukuje? pracownicy wiedza ze to ustawka i morale po prostu leca w dol.

6 dni temu
bolek lolek
bolek lolek

Tak ,tak .Ropa się kiedyś skończy . Ale w pierw ,zgaśnie Słońce.Wystygnie jądro ziemi .Wygasną wulkany ,płyty tektoniczne przestana się ruszać .Wyschną oceany.Zniknie bio masa z Ziemi . Wtedy skonczy się Ropa ,Panie inżynierze . A do tego vzasu możemy spokojnie śmigać BigBlockami . Pozdrawiam

9 dni temu
bolek lolek
bolek lolek

@Aleksandra Kraska Szkoda że banki nie dają kredytu na 300 lat.Wzioł bym parę miliardów.Bo skromny jestem .

9 dni temu
Aleksandra Kraska
Aleksandra Kraska

Moze podzielisz sie skad masz ta wiedze? Najwieksze instytuty geologiczne na swiecie sugeruja, ze paliwa kopalne skoncza sie najpozniej za 300 lat. Czy to prawda? My juz sie nie dowiemy, ale nasze prawnuki byc moze. Czasem warto zajrzec do badan naukowych zeby wyrobic sobie wlasna opinie. Polecam ;)

9 dni temu
kris podolan
kris podolan

celem tesli jest zrobienie kasy a elektrki to droga do nikat

9 dni temu
Jan Gurgul
Jan Gurgul

Nie będzie "końca ropy naftowej" - Mad Max'a tym bardziej. Tak samo jak epoka kamienia nie skończyła się z powodu braku kamienia. Marketingowy bełkot, dzięki któremu ludzie za własne pieniądze z uśmiechem na twarzy biorą na siebie koszt implementacji nowej technologii. Śmieszne ( a może smutne) jest to, że w innej części świata w tym samym czasie za petrodolary budują sobie sztuczne wyspy.

10 dni temu
Ad Max
Ad Max

Zajebista wizja przyszłości, ale osobiście nie widzę kompletnie przyszłości samochodów eklektycznych, a już na pewno nie w Polsce. Pomijam fakt że te auta są strasznie drogę wiec zakup tylko na firmę albo dla bogatych. (co jest jednoznaczne) Zakup tesli z drugiej ręki ? no nie wiem. To o co mi głownie chodzi to ładowanie. Przykład: Mieszkam na dużym osiedlu, mieszkańców kilkanaście tyś. więc aut połowa tego, a stacje do ładowania .... DWIE !!! (na dwa auta) Jak rozwiązać w przyszłości problem ładowania kilka tysięcy samochodów w dużym skupisku ??? jak dla mnie NIEWYKONALNE ... gdy problem jest z parkowaniem a co dopiero z ładowaniem. Owszem w stanach gdzie w większości są domy OK ale u nas ....

10 dni temu
slubfurt79
slubfurt79

A TAK NA SERIO TO NOWA FABRYKA TESLI POD BERLINEM SZUKA PRACOWNIKÓW Z POLSKI, DOJAZD ZE SŁUBIC OK. 70 KM, ZAROBKI W PRZELICZENIU ZA ZŁOTÓWKI OD 12 DO 16 000 PLN BRUTTO.

10 dni temu
Adrian Mizera
Adrian Mizera

Może pora porozmawiać o jakości samochodów wyjeżdżających z fabryk?czy cena zawsze idzie w parze z jakością?wożę nowe samochody i mam okazje zaobserwować jak to wygląda na poszczególnych fabrykach.pozdrawiam, świetny materiał.

10 dni temu
bombayy
bombayy

Autotransport też automotive?

10 dni temu
Paul
Paul

Przyszłością są ogniwa wodorowe, a nie baterie litowo-jonowe, dlatego przyszłością jest Toyota, nie Tesla.

10 dni temu
Marcin Berman
Marcin Berman

Jak nie będzie ropy, to będziemy w dupie głębokiej. Bo elektrowni też nie mamy by ładować samochody i rozumiem argument, że przecież muszą powstać, ale ja myślę, że nie powstaną, tylko będziemy importować prąd zza granicy po 2 zł / kWh.

10 dni temu
Baca X-IT
Baca X-IT

Silniki spalinowe przejdą do lamusa i z tym się zgadzam ale nie dlatego że kończy się ropa naftowa tylko dlatego że klimat się zmienia, jest to warunek konieczny aby nasza cywilizacja przetrwała, Z tego też powodu wszyscy przywódcy krajów z całego świata zpowolnili emisję spalin zamknięciem systemu konsumpcji. Jak? Korona wirus. I już nic nie wróci do tego co było, teraz zostają wdrażane nowe technologie jakie były już dostępne od dawna w rękach NASA oraz Rosji . Nareszcie zostały wdrożone i udostępnione korporacjiom. Mówi się o tym w tv. Tylko trzeba słuchać.

10 dni temu
Pawel Wieczorek
Pawel Wieczorek

DeLorean!

10 dni temu
Maciej Kaminski
Maciej Kaminski

Pan Inżynier raczej nie ma pojęcia o tym w czym próbuje być ekspertem. Nie ma najmniejszych szans na elektromobilność w takiej postaci, jaką proponuje Tesla. Wartość tej firmy to wyłącznie ich CEO/frontmen a wartość spółki to zwyczajna spekulacja. Przecież to nie jest żaden "światowy sukces", światowym sukcesem jest rozwój Toyoty Mirai. Musk to wizjoner, fantastyczny mówca ale jego osiągnięcia co chwilę są weryfikowane przez rzeczywistość. Warto poczytać o "osiągnieciach" SpaceX.

10 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

@Marek Reinsch nie tylko niemiecka branża moto się na tym opiera ale i reszta świata również, włącznie z USA. Każdy polityk zdaje sobie z tego sprawę dlatego szukają rozwiązań które nie zalamią gospodarki w ciągu kilku lat. Dlatego rynek będzie wyglądał tak jak zadecydują politycy a nie wizjonerzy. W tym roku otwarta zostanie pierwsza stacja paliw syntetycznych. VW z Bosch i Shell robią swoje paliwo syntetyczne, BMW ze szwedzką i szwajcarka firma opracowuje swoje paliwo a Daimler z chińską firma swoje paliwo. Jest wiele artykułów na ten temat, tak więc elektryki sobie, wodór sobie a tłokowe silniki sobie. Dla klienta duży wybór to zysk bo wzrośnie konkurencyjność. Co do kosztów transportu to jest z tym różnie, zależy gdzie ładujesz auto elektryczne, jaka masz w domu taryfę. Ostatnio porównywałem koszty i w Niemczech ładowanie elektryka nawet w domu nie wypada tak korzystnie jak np w Polsce. Prąd jest po 0,35 centów a jak masz średnie realne zużycie na poziomie 25 To przejechanie 100kmwynosi cię prawie 9 euro. To tyle co zakup 6,5 litra oleju napędowego. Szału jak widzisz nie ma, nie mówiąc o ładowarkach na trasie gdzie ten koszt jest jeszcze wyższy. Zresztą, jak ktoś kupuje auto za 40tys euro wzwyż to nie bardzo go interesuje "spalanie". Ważne by było wygodnie, komfortowo i bezproblemowo.

9 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@Aleksander Pruss Nacisk jest z tego powodu ze niemiecka branza motoryzacyjna opiera sie na wielu firmach ktore pojda z torbami jesli przejdzie sie na elektryki. Pchanie sie w wodor i paliwa syntetyczne zapewni im byt oraz uzalezni inne panstwa od ich panowania (patrz kto ma rope, ten ma wladze). Jest jeszcze cala siec serwisowa, ktora w przypadku aut elektrycznych ogranicza sie do dolewania plynu do spryskiwaczy i wymianie filtra kabinowego. Na koniec dnia dla konsumenta najwazniejszy jeszcze koszt pokonania kilometra i koszty serwisowania. W aucie elektrycznym nie ma za duzo do serwisowania - filtr kabiny, czy elementy zawieszenia jesli ulegna uszkodzeniu. Nikt na razie nie wspomina o recertyfikacji takiego Miraia po okresie gwaracyjnym na zbiorniki czy przy kolizji (wszyscy twierdza ze w Norwegii stoja stosy aut elektrycznych na zlomowiskach po uszkodzeniu zderzaka). Nikt nie wspomina o degradacji wodorowych ogniw paliwowych. Nikt nie wspomina o problemie ich skalowalnosci - proces zachodzacy w ogniwie paliwowym jest procesem silnie egzotermicznym, co powoduje ze nie mozesz po prostu zrobic sobie 500kW ogniwa bo roznice temperatury miedzy jej srodkiem a krawedzia doprowadza je do uszkodzenia z powodu naprezen. Predzej uzyja kilka ogniw z takiego Miraia i nastepnie zamontuja ogromna chlodnice chlodzone elektrycznymi wentylatorami zeby calosc mogla pracowac ponizej 40*C. Nikt tez nie mowi o swiatowych zasobach platyny ktora jest uzywana w takich ogniwach, kosztach jej wydobycia czy wplywu na srodowisko. Koszt przejechanie kilometra przez auto na wodor jest porownywalny lub wyzszy jak auta spalinowego. Aby obnizyc koszt wytwarzania wodoru (zielonego) musisz obnizyc koszt energii uzytej do jego wytworzenia. Tansza energia oznacza tansze eksplatowanie auta elektrycznego, wiec nigdy do tego samego pulapu co elektryk nie dojdziesz. Fizyki nie oszukasz. Nie mowiac juz o wspomnianej otoczce zbednych firm i ich produktow.

9 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

@Marek Reinsch nie tylko Mirai jest na rynku, jest jeszcze Hyundai Nexo. 3 lata temu w Niemczech były tylko 3 stacje tankowania wodoru, a obecnie jest ich 90. Są już w każdym większym mieście. Nikt ich chyba od tak dla zabawy nie wybudował. Jak byś poczytał, posłuchał wypowiedzi szefów niemieckich koncernów automotiv czy polityków to byś wiedział dlaczego tak szybko się ta infrastruktura rozwija. Sama Merkel często wypowiada się o wodorze jako paliwie docelowym, stąd taki nacisk na NS2. Będą i elektryki, wodorowe napędy i paliwa syntetyczne. Niemcy nie lubią być zależni tylko od jednej technologii.

9 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

jak patrze na dane produkcyjne zbawiennej Toyoty Mirai to blado to widze ;) Widze ze kolega tez jest fanem SpaceX! Warto ogladac dzisiejszy start!

10 dni temu
Paweł Gwizdek
Paweł Gwizdek

A co z tą niesławną utylizacja akumulatorów zużytych w kontekście ekologii?

10 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@Aleksander Pruss Baterii nie wyrzuca sie do kosza tylko oddaje do punktow recyklingowych. Polecam zainteresowac sie procesem firmy Redwood Materials czy innych dzialajacych w tej branzy. Na szczescie ceny surowcow rosna i kazdy bedzie walczyl o ten surowiec, wiec nie bedzie wywozony do "Afryki". Proceder ten latwo ukrocic przez prawo.

9 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

To samo co z utylizacją wszelkich innych baterii, poczynając od tych w zegarku, pilocie, zabawce, telefonie, laptopie kończąc na tych w magazynach energii. Czy wiesz co się dzieje z baterią która wyrzucisz do kosza? Interesuje cię to co się z nią potem dzieje? Jedz do Afryki to się dowiesz jak przebiega tam proces recyklingu.

9 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

akumulatory poddaje sie recyklingowi. Tak jak aluminium czy stal. Spalonej ropy recyklingowi nie poddasz, bo poddales ja "utylizacji" w silniku spalinowym.

10 dni temu
sahara48 sahara
sahara48 sahara

Pan Marek ma trochę blade pojęcie o pracy w korporacjach automotive. Pracuję w firmach, które są kooperantami dla branży od ponad 30 lat. Uczestniczyłem we wdrażaniu wielu projektów podzespołów elementów do karoserii samochodowych uzyskiwanych w procesach tłoczenia (również tzw. hot forming), zgrzewania, spawania (mig/mag oraz laserowe), odlewania, ubytkowej obróbki mechanicznej. Projektowanie rozpoczyna się od otrzymania dokumentacji technicznej detali do wykonania. Później następują wyceny i na tej podstawie zleceniodawca wybiera wykonawcę. Jeśli firma zostanie wybrany do projektu rozpoczyna realizację u siebie. Mało jest projektów, które po wdrożeniu obywają się bez korekt. Z reguły wymagany jest proces tzw. optymalizacyjny. Realizuje się go w celu zmniejszenia kosztów produkcji. Co do zatrudnienia w Tesli to kilku moich znajomych (ja również) kandydując na stanowiska pracy otrzymała informację że Tesla wybrała już kadrę i nie potrzebuje ludzi do pracy (dziwne, bo oferty pracy nadal pojawiały się na portalach oferujących zatrudnienie. Kolega chwali Teslę za innowacyjne podejście do projektu. Przytacza rewolucyjny pomysł wykorzystania np. podwozia odlewanego, które jego zdaniem jest rewelacyjnym i prostym rozwiązaniem. Niestety odlewy nie są dobrym materiałem konstrukcyjnym do tego typu projektów. Powodem tego jest duża waga, problemy z naprężeniami powstającymi w procesach, które mogą być zarzewiem pęknięć. Kolejny problem to skurcze odlewnicze przez które trudno utrzymać właściwe wymiary elementów. Elastyczność takich elementów również nie jest dobra. O wiele lepiej sprawdzają się łączone z drobnych elementów konstrukcje stalowe. Kolejny wątek, który chcę poruszyć to ta rzekoma innowacyjność Tesli nie wyzbyła się wad w "wieku niemowlęcym" samochodu, o których kolega również wspomina.

10 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@sahara48 sahara była o tym mowa w Financial Calls na koniec kwartału gdzie Musk wspominał o postępach kilka ostatnich kwartałów). W broszurach z Financial Results są zdjęcia i omawiane jest to po krotce. Z tego co pamiętam na Battery Day było też kilka slajdów i zostało to o omówione (europejski model Y ma mieć 3 odlewy (przedniy, bateria strukturalna i część tylnia). Aktualne odlewy zostały omówione fajnie w filmach na kanale "Munro live". Jest na nim też wywiad z Muskiem gdzie jest o tym wspomniane i jaki problemy były z tym związane. Polecam też materiały IDRA GROUP którzy budują te prasy/wtryskiwarki i raczej to by Cię interesowało najbardziej. Ostatnio mieli też bodaj jakąś duża prezentacje. Na bazie tych materiałów zostało napisanych już kilka artykułów czy zrobionych filmów na YouTube. Są też do wglądu patenty Tesli w tej kwestii.

9 dni temu
sahara48 sahara
sahara48 sahara

@Marek Reinsch gdzie mogę znaleźć materiały na temat konstrukcji nadwozia?

9 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Jesli wedlug Ciebie lepszym rozwiazaniem jest to drozsze, ciezsze, potencjalnie z wieksza iloscia usterek, mniej sztywne, czy bardziej czasochlonne w produkcji to nie wiem w jakich kategoriach uznajesz wyzszosc "blaszki na blaszce". Moze na bazie wystawionej faktury. Jak bys przestudiowal temat glebiej to bys wiedzial, ze Tesla opracowala odpowiedni stop aluminium aby rozwiazac potencjalne problemy z elastycznoscia, skurczem czy naprezeniami. Pojedyncza ich maszyna ma wydajnosc 1000 elementow na dobe. Linia w body shopie moze byc rowniez skrocona z powodu mniejszej ilosci robotow potrzebnych do zlozenia takiego nadwozia. Crash testy tez swoje pokazuja. Zachecam do ponownej aplikacji do Tesli. Tym razem warto byc bardziej otwartym na innowacyjne podejscie, bo z tego co wiem bardzo nie lubia "starych dziadow" co chca przynesc nawyki ze swoich starych firm. Krytyka nie jest zla, ale musi byc kontstruktywna. W Twoim wypadku wyglada na to ze wiesz lepiej, mimo ze do konca tematu nie zglebiles.

10 dni temu
Matek
Matek

Z samochodami elektrycznymi jest jak z plastikiem. Każdy zachwycony na początku, a teraz to ekologiczny problem. Dziwne, ze jak pisze jak ci wszyscy Janusza będą ładować swoje auta elektryczne pod blokiem to nikt nie potrafi odpowiedzieć. O tym, ze są wielkie złomowiska w Norwegii. Problemy z naprawami tych aut. Ostatnia dziura w podłodze Jaguara. Według mnie powinno iść w wielkie parkingi gdzie kierowcy spoza miasta powinni zostawiać auta i dojeżdżać do pracy elektrycznym autobusem to jest ekologia i zmniejszenie smogu w mieście.

10 dni temu
Matek
Matek

@Aleksander Pruss WOW bardzo ekologiczne rozwiązanie. Takie samo jak napis na Leafie „zero emission” 👏

10 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

Chcesz być ekologiczny? Znajdź pracę blisko domu lub przeprowadź się w okolice gdzie pracujesz.

10 dni temu
Panev
Panev

No tak musimy przejść na pojazdy elektryczne. Tak tylko , że elektryk kosztuje zdecydowanie więcej niż tradycyjny. Co jest w spaleniskach takiego , że są nie eko. Diesel bo kopci i Adblu musi być stosowane. A benzyniak , czy kopci nie i nadal jest w normie. Czy stać kowalskiego na elektryka - nie stać bo zarabia mniej niż taki inżynier lub jego pochodni. Elektrykami będą jeździć klasy wyższe społeczeństwa. A biedny lud komunikacja zbiorową. I takimi którymi klasa wyższa się już znudzi. Czyli takimi autami od 5 -10lat. Gdzie tu sens i logika. Ile po 5 latach kosztuje wymiana akumulatorów w elektryku - ile, a od chyba zaczyna się 10tyś tak tak. Czy to jest eko elektryk ? Trzeba mieć elektrownie, które wytrzymają podłączenie tych wszystkich elektryków nie tylko osobowe, ale wliczając pociągi tramwaje tiry no i oświetlenie domów ulic itd... Która elektrownia ma taka moc , która. Na dzień dzisiejszy żadna. Zasoby są nadal, a tylko polityka skręciła w lepszym kierunku tym , gdzie się trzepie kasę i to ogromną. Kopalnie zamyka się dlaczego, że zasoby zostały wyczerpane - nie. Ropy brak - nie zasoby są nadal. Samochodów przybywa tak przybywa, a ile ubywa tego nikt nie mówi ile się nie nadaje po kolizjach do ruchu ile zostało zezłomowanych. Tak samo z ludźmi jedni się rodzą inni odchodzą i tak samo z samochodami. Najtańszy elektryk kosztuje ok 60 - 80 tyś i co jest to wersja podstawowa. A jaki ma zasięg ok 240km ile trzeba jechać z jednego końca na drugi polski? Druga kwestia w wersji podstawowej elektryka nie ma kabli do szybkiej ładowarki, a kosztują ok 700zł to ma być w podstawowej wersji. Czas ładowania z ładowarki i gniazdka od kilku godzin do kilkunastu. Ile jest stacji , gdzie można ładować i ile to kosztuje. Tu się możecie zdziwić. Okazuje się, że taki przejazd zajmie nam dwa dni i oczywiście hotel nocleg. To jest logika. Za mocno się podniecacie elektrykami. A w cale nie będą tanie w eksploatacji. Czy każdy kowalski kupi elektryka - nie nie kupi bo nie stać go. Mamy takie zarobki po 2600zł . Tylko nieliczni i elity se kupią. A jak sie znudzą to kowalski kupi i dołoży do tego jeszcze, gdyż jak wspomniałem musi wymienić akumulatory za najtaniej 10tyś. Sam ich nie wymieni więc dochodzi serwis , który też skroi kowalskiego. Taka jest prawda. Dużo lat upłynie zanim niektóre kraje przejdą na czystą energię. Ale prąd wcale nie będzie tańszy nie nie nie będzie. Będzie jak zwykle drożał z roku na rok.

10 dni temu
Panev
Panev

@Aleksander Pruss Oczywiście tak jest i będzie jak piszesz. Nic się tu nie zmieni. Nigdy. Sami zarabiają krocie. Używka to też koszty dla nabywcy bo musi to , czy tamto wymienić lub wyklepać. z tego co pamiętam to Holendrzy mają, że do 10 lat max auto. Ale to bogaty kraj i kowalskiego tam stać.

9 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

A czy Kowalskiego stać na nowe auto, obojętnie jakie? Ilu takich jest? W tej materii nic się nie zmieni, dalej będzie się sprowadzać używki z zachodu dla kowalskich tyle że hybrydy, pluginy, elektryki. Już dzisiaj Kowalscy ściągają bite elektryki z całego świata.

9 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

Już nawet u Zachara reklamują robotę w Tesli. Chyba cienko im idzie nabór pracowników. Jak do tej pory mają 1tys podpisanych umów a na rozruch potrzeba 7tys zaś docelowo 12tys osób.

10 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

@CERMY - 'Epic' Mobile Gamer ale model s i x zaliczają w Europie spadki sprzedaży. Nr 1 w Europie w sprzedaży EV jest teraz renault. A jak Tesla zacznie produkcję w Europie to nagle wzrośnie im z tego powodu sprzedaż? Bo co? Bo będą tańsze? Raczej nie. Jak na razie to przesunęli otwarcie produkcji z lipca tego roku na styczeń roku przyszłego. Ile do tego czasu konkurencja wypuści na rynek elektryków? W Niemczech Tesla sprzedała od początku roku tyle aut co elektryczny Smart.

9 dni temu
CERMY - 'Epic' Mobile Gamer
CERMY - 'Epic' Mobile Gamer

@Aleksander Pruss Po 1sze, czytałem takie komentarze już przed 2015. Po 2gie, Tesla jeszcze nawet nie produkuje samochodów w Europie, a ciągle jest w topce, lol

9 dni temu
Aleksander Pruss
Aleksander Pruss

mając tylu fanboys nie potrzebują takiego działu. Po co niepotrzebne koszty:) A co do aut elektrycznych to w Europie Tesle będą się sprzedawały do chwili kiedy europejscy producenci nie wejdą ze swoimi produktami. Nawet w Norwegii Tesla nie jest już nr1 w sprzedaży EV. W Niemczech i Francji też już nie. Za rok auta Tesli mogą się nie znaleźć nawet w pierwszej 10tce najlepiej sprzedających się EV w Europie. Nawet Dacia wskoczy przed Tesle. Porsche i Audi wejdą w paliwa syntetyczne które w trasach sprawdza się lepiej niż elektryki. A na końcu i tak wygra ten co ma polityczne zaplecze a nie przełomowa technologie.

10 dni temu
Zachar OFF
Zachar OFF

Tesla nawet nie ma działu pr, a dopiero marketingu 🤭

10 dni temu
Piotr Janiak
Piotr Janiak

Bardzo mądrze mówi. Ja się tylko wypowiem jak ja widzę elektryzację branży motoryzacyjnej Nie jestem spec zarówno w spalinowych jak i elektrycznych, ale myślę że nie jest to wymagane. Spójrzcie jak to widzę. Elektryki posiadają baterie którą trzeba i jest to wymagane po 10 latach idzie na złom a możne nawet i jeszcze wcześniej 6 lat i złom. Spalinówki nie mają z tym problemu tankujesz ile trzeba i nie trzeba tego zbiornika wymieniać. Jedynie olej trzeba wymieniac i owszem jest tego bardzo dużo. No ale wracam do baterii. Czy wiecie ile potrzeba surzyc wody aby wyprodukować baterie, mniej więcej tyle co ponad 2000 telefonów dla jednego auta.

10 dni temu
Maciej / Matt Pack / Paczka
Maciej / Matt Pack / Paczka

Comment for YouTube algorithm

10 dni temu
Radek Cztery na Cztery
Radek Cztery na Cztery

uziemienie... aha.

10 dni temu
M K
M K

Co z (chemiczna) produkcja paliw? Co z alkoholem jako paliwem (w Brazyli to normalne paliwo)? Nie sama ropa silnik spalinowy zyje.

10 dni temu
Google Account
Google Account

Świetny materiał. Niestety wizja elektrowni atomowej w Polsce to samobójstwo, przecież nawet do zwykłej oczyszczalni ścieków w Warszawie nie można znaleźć kompetentnego zarządu. Bez ogródek zatruli główną rzekę w kraju oraz Bałtyk, bez konsekwencji zresztą. Co by było, gdyby kolesie zarządzali atomem? Nie można do tego dopuścić.

10 dni temu
Dawid Wodniczak
Dawid Wodniczak

Wszystko super ale nie podoba mi się ze elektryki są wpychane nam w taki agresywny sposób jak w obecnej chwili. Poza tym tylko Europa zarzyna prawdziwą motoryzacje. Gdzie jakieś normy w Chinach, stanach itd ?? Kolejna sprawa to czemu nikt nie mówi ze przy jakimkolwiek uszkodzeniu ogniw w elektrykach np przy koalicji drogowej baterie idą do kosza ?? Gdzie tutaj jest ekologia ? Nie mówiąc już o produkcji i o utylizacji baterii. Wg mnie elektryki są potrzebne ale przedstawianie ich jako zbawienie świata to gruba przesada bo maja póki co więcej ułomności niż samochody spalinowe które już teraz są tak zaawansowane technologicznie ze wcale tak nie szkodzą środowisku. Co do odcinka bardzo fajna formuła. Trzeba pokazywać wiecej głosu inżynierów bo to często oni są najbardziej innowacyjni a w całym tłoku korporacji ciężko wyłapać ich pomysły.

10 dni temu
J Z
J Z

Ciekawy wywiad, ale tez sporo bajek... rowniez pracuje w branzy Automotive przy wiazkach elektrycznych w samochodach. I w wielu kwestiach sie z Markiem nie zgodze... Co do Tesli, tak byli innowacyjni na rynku motoryzacyjnym... ale osoby ktore odpowiadaja za najwieksze sukcesy opuscili Tesle i stowrzyli konkurencyjna marke z Petrodolarami :) Tak samochody Tesli sa o 5 lat do przodu od konkurecji... ale oni tez nie spia... Praca przy projektach dla Tesli to jest wyzysk na maxa... chyba ze jestes dostawca... wowczas wyglada to troche inaczej... Powodzenia Ci Marku zycze...

10 dni temu
Krzysztof Dul
Krzysztof Dul

Ciekawe, że tak duża korporacja, jak Tesla jest w stanie być zarządzana i rozwijać się w tak dużym tempie, jak chociażby Microsoft w pierwszej fazie wzrostu

10 dni temu
kwmen
kwmen

Pytanie do Marka, dlaczego kable w samochodach są takie sztywne? Czy to jest tylko kwestia ceny? Dlaczego np. izolacja nie jest silikonowa lub gumowa, a przewód nie składa się z drobniejszych żyłek?

10 dni temu
kwmen
kwmen

@Marek Reinsch dzięki za odpowiedź :) zupełnie nie pomyślałem o podgrzewaniu, a to całkiem logiczne. Moja ciekawość wzięła się z tego, że ostatnio odkryłem przewody w silikonowej izolacji z żyłką przewodzącą z bardzo drobnych "włókien", które są popularne w modelarstwie i bardzo przyjemnie się je układa. Od tej pory trochę zacząłem się zastanawiać dlaczego skoro wydają mi się takie super nie spotkałem ich nigdzie indziej - np. w zasilaczach komputerowych lub w niektórych wiązkach w samochodach . W detalu te kable są zauważalnie droższe, ale tak jak napisałeś mogą być jeszcze inne kryteria, które mają wpływ na wybór danego kabla.

10 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Wszystko zalezy od struktury przewodu oraz materialu izolacji. Do tego dochodzi pokrycie takiej wiazki. Kolejny aspekt to temperatura. Czesto wiazke sie podgrzewa aby bylo ja latwiej zainstalowac

10 dni temu
Matlew
Matlew

Super odcinek

10 dni temu
Artur Mazurkiewicz
Artur Mazurkiewicz

Witam. W małym Ostrzeszowie była "fabryka" Leoni auto kabel, do jakich aut wiązki produkowały kobitki łatwo się dowiedzieć, tą jakość w jakich warunkach uzyskiwały prawdziwy SZACUN !!!! , ale było MAŁO, jak zastrajkowały, to przenieśli produkcję na UA. "Może pracują lepiej ,szybciej i dokładniej" na 3trzy zmiany

10 dni temu
Michał Misha
Michał Misha

Fakty dość ciekawe, forma dość uboga. Do ostatniej minuty walczę, aby nie wyłączyć. Ostatecznie łapka w dół, bo żaden zasłyszany fakt nie był game changerem. Niestety kanał obumiera bez Zachara :(

10 dni temu
kaelthas199123
kaelthas199123

Nie no to ja jednak wolę pożyć trochę dłużej i jednak korzystać z tego węgla np. do grilla się też nadaję xD niż potem umrzeć bolesną śmiercią gdy reaktor zostanie uszkodzony... Czarnobyl pozdrawiam :) Wszystko co wymyśla człowiek i myśli, że jest dobre w rzeczywistości nie robi nic poza produkowaniem większej ilości odpadów... Przez to, że próbujemy się rozwijać i dążymy do nieśmiertelności która nie istnieje doprowadzamy do samo destrukcji... Wycinamy zieleń która daje nam oddychać...

11 dni temu
Daniel Kurnyta
Daniel Kurnyta

Silnik spalinowy też działania z instalacją na wodór. Gaz ziemny też jest dobra alternatywą, a Rosja ma go pod dostatkiem

11 dni temu
johny trawolta
johny trawolta

Tak trzymaj powodzenia super

11 dni temu
John C
John C

o skonczeniu ropy mowi sie o50 lat. zreszta mialo sie wszystko dawno temu skonczyc. ty nie wiesz o tym ze stare odwierty dzis po 20 latach sa powtornie exploatowane. nie konczy sie ropa ani gaz, tylko ludzie poszukuja innych mapedow, moze to byc wodor lub prad. zobaczymy. te nowe techniki staja sie bardziej wydajne i tanie. jesli powstanie akumularot polimerowy a juz sa w badaniach takie to to bedzie prawdziwa rewolucja, potrzeba 3,4 lata.

11 dni temu
Marek Z
Marek Z

Znowu gosc razem z Zaharem nalykal propagandy Agendy21. Brednie oglaszania zwariowanych wiatrakow lub solarow ktore tez kilkokrotnie tyle kosztuje jak wegiel. Na planecie mozna rozne rozwiazania zrobic. Mamy na przyklad dosyc roby na setki lat i wegla na tysiace lat - z wegla mozna robe produkowac. To juz Hitler robil, bo Niemcy nie mieli dosyc ropy. Ta technologia jest z lat 1930tych! To knujcie dalej prani mozgowo o tym jak fajnie bedzie jechac elektryka napedzona 30.000 wiatrakow zamiast kilka elektrowni weglowych lub jadrowych. Chyba juz ptakow nie bedzie w takim kraju i ludzie nie beda mogli uzywac 80% powierzchni Polski, ale hej. Prad za to bedzie kosztowal 10 razy tyle i samochody bedzie wolna ladowac w okreslonych godzinach bo inaczej siec szczeli. Idiokraci sie zebrali.

11 dni temu
barnipl
barnipl

Technicznie na początku jest ciekawie, niestety czy bardziej w las tym robi się mniej logicznie. A już najlepsze jest na końcu o inżynierach znoszących dobre praktyki ale tylko do Tesli. A jak zmienią pracę na fabrykę Mercedesa lub BMW to przeniosą same złe ? Po prostu wszyscy zginiemy jak Tesla skończy w końcu te fabrykę i przejmie kontrole nad światem. Przejmowanie kontroli nad portfelami akcjonariuszy opanowała już znakomicie. Proponuje w przyszłych materiałach skupić się na tym co wiesz z pierwszej reki.

11 dni temu
Dominik G
Dominik G

motoryzacja przejdzie w elektromobilność nie z powodu braku ropy tylko legislacji UE (i inne kraje) związanej z obniżaniem CO2. trend idzie dwoma ścieżkami, urzędnicy robią wyśrubowane normy a OEM muszą się dostosować. gość pierdzieli o spalaniu węgla i o autach na paliwo

11 dni temu
Dominik G
Dominik G

Najmniej opłacalny i najmniej zautomotyzowany proces produkcyjny w motoryzacji. Gdzie niestety pracownicy nie mogą być zbyt dobrze opłacani, dlatego dużo takiej produkcji to Meksyk, Chiny, Egipt, Rumunia i Polska. Także know0how takich firm jest prawie żaden, dostają wytyczne np. od VW w postaci rysunku i opisu wtyczek jak i schemat.

11 dni temu
Dominik G
Dominik G

5:29 "cały proces jest automatyczny," następne zdanie "jedyny proces automatyczny to przycinanie przewodu"

11 dni temu
dawo9
dawo9

mówi "proces nie jest w pełni automatyczny"

8 dni temu
Krzysztof Smoliński
Krzysztof Smoliński

Bardzo mądre i świeże spojrzenie na motoryzację i środowisko. Bardzo też liczę na prezentację bohatera drugiego planu.

11 dni temu
Ryszard Peja
Ryszard Peja

Bardzo ciekawy materiał, dzięki.

11 dni temu
rafał piasecki
rafał piasecki

Witam Parę tu nieścisłości. W tym interesującym wywiadzie. Pan Musk jest genialnym marketingowcem, ale czy inżynierem to nie wiem. Auta są plastikowe, żle . spasowane., od czasu do czasu się zapalają, pozwalają jechać na tylnej kanapie i potem się rozbijają, albo samoczynnie wybuchają poduszki. Gdzie pozostaje kwestia o , której nikt nie wspomina, utylizacja akumulatorów... ich wymiana to koszt wartości dobrego auta klasy premium. CEny... najmniejsza Tesla to rząd wielkości 300 tyś złotych - za co? Fabryka w Chinach stoi. plac przepełniony (około 35tyś sztuk stoi i czeka) wyprodukowanymi autami. Chińczycy wstrzymali sprzedaż, żądając dodatkowych testów bezpieczeństwa, a dodatkowo zabronili instytucją rządowym kupowanie Tesli, bojąc się inwigilacji. Fabryka pod Berlinem nie radzi sobie z zatrudnianiem pracowników. Jego rakiety spadają jak ulęgałki. Gra Bitcoinami, żeby ratować budżet. No i na koniec załączam link chińskie auta elektryczne... mają zasięgi rzędu 1000 km. https://www.youtube.com/watch?v=rLJ3pGVbAYg&ab_channel=ZACHINY Pozdrawiam

11 dni temu
Krzysiek Tannenberg
Krzysiek Tannenberg

Niezłe Podanie... przyjmujemy Pana

11 dni temu
SkywalkerWroc
SkywalkerWroc

"Chcę pracować w Tesla" == "chcę być wykorzystywany dla ego jednego człowieka zza oceanu i poświęcić całe swoje życie dla 1 korporacji". Sorry, ale w Tesli nie ma żadnego balansu praca-życie, a Ty jako pracownik będziesz tam nikim, tylko trybikiem w obcej maszynie.

11 dni temu
Tera_ Flop
Tera_ Flop

Jak tak dalej pójdzie to już niedługo na kanale zachara recenzja miksera Zelmer.

11 dni temu
Andrzej
Andrzej

Pan inż. na bank zna się na tym co robi, ale takie pitolenie o autach elektrycznych że to przyszłość za rogiem itd i o braku ropy to może między bajki włozyć... Ludzie ropy jest uja...Dawno skreślone szyby znów są pełne ropy i się do nich wraca...W samej Wenezueli jest tyle ropy że w sumie nie wiadomo co z nią robić... Elektryczność to tylko wyciąganie kasy..cały świat ma w dópie ekologie...Serio...wiem że to smutne ale taka jest prawda... Japonia, Indie, Chiny i cała Azja budują tysiące elektrowni na...tak zgadłeś na węgiel...Roczne wydobycie w Polsce to 2,8% tego co spalaja w Chinach a będą palić duuużo więcej... Niech lepiej elktryczne zrobią wielkie kontnerowce żebyśmy ekoligocznie mogli zamawiać szmelc z Ali... Ekologia w dzisiejszym wydaniu to sciema i fikcja....W samej Japonii to jest obłęd. Tam wszystko jest w jednorazowych opakowaniach tak tak plastikowowch. znajomy wrócił z miesiecznego pobytu tam. Był przerażony i w szoku....jak strasznie dużo tam się tworzy odpadów... Ekologia jest przykrywką do III wojny światowej - tym razem nie na czołgi i samoloty ale na Juany, Euro, Dolary i ekologię... Chiny ewidentnie przez chory lobbing ekooszołomów chcą wykonczyć Europę i USA...oni sa cierpliwi...u nich sie planuje na min. 5 lat...docelowo na 20 i wiecej...u nas sie planuje od wyborow do wyborow... Gdyby politykom zalezalo na zdrowiu ludzi to zamiast 500+ zmianiali by kopiuchy na ekologiczne piece lub budowali by sieci budynki, miasta itd... zmiany powinny byc klatka po klatce, blok po bloku , ulica po ulicy albo tam gdzie domki do m po domu...bez wyjatku...a ze takich zmian nie ma to umiera przedwczesnie nas (Polakow) ok 50k obywateli tylko dlatego ze oddychamy syfiastym powietrzem...

11 dni temu
RedGhost
RedGhost

Bardzo ciekawa rozmowa.

11 dni temu
Mikuada
Mikuada

Jedno ale, sa biopaliwa. Surowcow na ogniwa jest jeszcze mniej niz ropy a ich utylizacja jest bardzo trudna, tych aut nie mozna praktycznie naprawiac. Auta na rope nie znikna z dnia na dzien, nie znikna w ciagu 10 lat. Bedziw ich coraz mniwj i mam nadzieje ze rope bedzie zastepowac biopaliwo. Jasne tiry na tory, "genialny" ruch ale do zrobienia, tylko ciekawe jak daleko zaleci samolot albo zaplynie kontenerowiec na baterie 🤦 glupota opierac przyszlosc motoryzacji na akumlatorach. To najgorsze obecnie znane rozwiazanie

11 dni temu
Jacek As
Jacek As

Zaraz, zaraz Škoda 120 miała dwa bagażniki 🙂

11 dni temu
BeyerBrown
BeyerBrown

Inżynierowie po polibudach chcą, mechanicy po (MAX) technikach nie chcą nowoczesności... no i jednocześnie ci drudzy uważają się za mądrzejszych od tych pierwszych😃

11 dni temu
Jean Renault
Jean Renault

Świetnie Marek i ciekawie opowiadasz 👍😊 Ty chyba tym Deloreanem byłeś w przyszłości i coś więcej wiesz, pewno na ulicy widziałeś same Tesle dlatego chcesz u nich pracować 🤣😂 Życzę Ci wymarzonej pracy w Tesli.

11 dni temu
Evadik
Evadik

Życzę Markowi aby spełniło się jego marzenie i dostał pracę w Tesli. Powodzenia. A tak poza tym to świetny materiał. Jako że jestem fanem Tesli, to z wielkim zaciekawieniem mi się oglądało ten materiał. Dużo ciekawych faktów świetnie opowiedzianych. Dzięki 👍

11 dni temu
TURBOse
TURBOse

Na produkcje zapierdalaj

11 dni temu
Łukasz Łukasz
Łukasz Łukasz

Jakbym słyszał swoją historię, ale z branży mobile. No cóż tak jest i nawet taka Tesla zgubi wartosc why, a skupi się na what i how. Oczywiście doświadczenie przyda się europejskich inzynierow. Auto jednak nie wspomniał o jednym, właśnie inżynierach. Dzisiaj mercedes i bmw zwalnia, a Ci pracownicy ciesza się jak dzieci z oferty Tesli. Drogie życie, domy i wczasy trzeba opłacic. To samo.ma Tesla, drogich pracowników którzy wkrotce zostaną tic tockerami albo jutuberami. Sondaże są jasne, Europa i USA nie napędzi wizji Muska. Tak naprawdę Chiny które mają już naprawdę super elektryczne auta wyprą rynek i Elon nie będzie niezależny w tej materii.

11 dni temu
Tobias Haris
Tobias Haris

Ropa się kiedyś skończy lecz kryzysy są po to by podnieść ceny.

11 dni temu
Grzegorz Przeździecki
Grzegorz Przeździecki

Silniki spalinowe się nie skończą bo jest i będzie wodór ;-)

11 dni temu
BeyerBrown
BeyerBrown

Póki co jedyny seryjny samochód "na wodór" - Toyota Mirai - jest elektrykiem ze swojej natury 😉

11 dni temu
Przemysław Godłów
Przemysław Godłów

Ropa się nie skończy ... Są ciągne odkrywane złoża. To tylko kwestia dostepu do nich. Nie będzie MadMaxa.

11 dni temu
Ryjek
Ryjek

@Marek Reinsch Jeżeli mówimy o sytuacji kryzysowej, to bardziej wierzę w zapas benzyny w piwnicy albo na działce ROD niż w zorganizowanie elektrowni wodnej w centrum blokowiska. Ale może po prostu jestem za małym wizjonerem i nie wiem jak gospodarstwo domowe z mieszkaniem 50 m² i dwoma pojazdami miałoby generować w sposób samowystarczalny prąd do ich ładowania. Ceny za prąd rosną stale, a przecież więcej samochodów elektrycznych, to jeszcze większe zapotrzebowanie, a zatem jeszcze wyższe ceny. Prawdziwy wizjoner najpierw niech usprawni sieć i da ludziom darmową/tanią energię w każdym miejscu świata. O ile jeszcze Polskę za 30 lat z średnią, ale jako tako funkcjonującą, infrastrukturą, jestem sobie w stanie wyobrazić, tak są miejsca na świecie, których nie jestem.

2 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

@Ryjek wszystko można, dlatego trzeba być niezależnym energetycznie. Wyłącza sieć to i paliwa nie przepompujesz. Patrz co się dzieje w USA gdzie był atak hakerski na rurociąg. Chaos. Mając swoje przydomowe elektrownie można być niezależnym. Polecam ciekawy materiał - ilość elektrowni wodnych na terenie dzisiejszej Polski na przestrzeni lat od okresu I WŚ. Technologia poszła do przodu, a elektrownie znikały. Dzisiaj nie trzeba strzelać żeby kontrolować państwa, wystarczy im ograniczyć energię i padną na kolana.

2 dni temu
Ryjek
Ryjek

@Marek Reinsch Panie Marku, a sieci energetycznej nie można wyłączyć? Jak będziemy niegrzeczni?

2 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Czyli jak bedziemy niegrzeczni to nam przykreca kurek jak za czasow kryzysu naftowego?... W sklepach ludzie bili sie o papier toaletowy, a Ty twierdzisz ze nie bedzie MadMaxa o paliwo? Ok..

11 dni temu
3rd Leg Entertainment
3rd Leg Entertainment

Polecam doinformować się na temat benzyny syntetycznej.

11 dni temu
3rd Leg Entertainment
3rd Leg Entertainment

@Marek Reinsch Temat był że paliwo się skończy. Sprawdź w co inwestuje Porsche. 5% stać na teslę czy fotowoltaikę a 95% nie. Tak samo możemy mówić o żywności czy wodzie etc. PS. im więcej aut elektrycznych tym droższy prąd będzie.

11 dni temu
Marek Reinsch
Marek Reinsch

Jest tez gaz ziemny, etanol i inne. Tutaj chodzi o produkcje wlasnej energii i napedzanie swojego pojazdu czy ogrzewanie domu. Nie rozumiesz jak jestes uzalezniony od dostaw dopoki cos sie nie stanie i go zabraknie albo cena pojdzie w gore.

11 dni temu
PsotnikSC
PsotnikSC

Wywód jest nielogiczny w wielu miejscach, część o 2 bagażnikach to kłamstwa i głupie argumenty za innowacyjnością Tesli, kryzys paliwowy nijak nie ma się do dzisiejszej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, a z posiadania bądź nieposiadania misji nie wynika sukces rynkowy lub jego brak - on wynika z dobrania właściwego modelu biznesowego w danych warunkach rynkowych. Tesla pewnie ma potencjał ale dziś jest główne napompowana hypem wokół byłego prezesa, rządowymi dotacjami i kryzysem który ściągnął masę kapitału na giełdę. Na razie Tesla jest małą firmą i wraz ze wzrostem ma szansę przyjąć korporacyjne rozwiązanie od większych graczy, oni też kiedyś byli "innowacyjnymi pasjonatami" poczytaj trochę historii np Sakichi Toyody czy wielu marek motoryzacyjnych. Ja przed zatrudnieniem poczytał bym jeszcze o Tesla workers abuse. Mimo wszystko powodzenia!

11 dni temu
Stefan Myszkowski
Stefan Myszkowski

Szczerze mówiąc, to mój entuzjazm to samochodów elektrycznych jest ograniczony. Są powody społeczne i techniczne. Bohater filmu wspominał o malejących zapasach ropy naftowej. Prawda. Ale do produkcji samochodów elektrycznych potrzeba litu, kobaltu i innych składników, które są również w niestabilnych politycznie regionach świata, wydobywane niewolniczą pracą często również dzieci, a ich zasoby są też ograniczone. Mnie się taki układ nie podoba, aby bogaty świat, żył z niewolniczej pracy innych. Co do szans rynkowych Tesli w Europie, to może być ciekawie. Czytałem, chyba na portalu Samaru, że w kilku krajach drastycznie spadła sprzedaż Tesli na rzecz ... Volkswagena ID.3. Biorąc uwagę, że VW, Audi Skoda już mają modele elektryczne, a będą nowe, to przyszłość może być ciekawa. Co do technologii produkcji, to rzeczywiście słyszałem o tym, że wiele elementów nadwozia zostanie zastąpione jednym. Czy to dobre rozwiązanie? Ze względów na ewentualne naprawy - nie. Po drugie jak konstruktorzy chcą uzyskać: wymagane parametry wytrzymałościowe tzw. klatki bezpieczeństwa dla pasażerów, stref odkształcalnych, pochłaniających energię podczas zderzenia? We współczesnych samochodach to przekładaniec z blach o różnych wytrzymałościach, grubościach wykonanych z różnych materiałów oraz coraz częściej kompozytów. Są łączone różnymi technologiami. Przeglądałem obecną dokumentację serwisową Tesli. Obecne są naprawialne. Obawiam się, że kolejne mogą być jednorazowe. Sprawa napraw. Obecnie prowadzę szkolenie online z zakresu diagnostyki układów sterujących silnika. Mam dwóch mechaników z Norwegii, ale naszych. Uważam je za osoby wiarygodne. Powiem tyle. Koszty napraw tych samochodów, różnych marek, ze względu na technologię napraw i konstrukcje, są bardzo wysokie. Wiem, Norwegia, ale na niższe bym nie liczył. Niestety podobnie będzie z samochodami zasilanymi wodorem. Alternatywa - może np. paliwa syntetyczne - modnie e-paliwa. Porsche i Siemens budują w Chile fabrykę paliwa syntetycznego o nazwie Posyn Ci11. Wsad - zależnie od technologii: biomasa lub dwutlenek węgla, wodór i energia elektryczna ze źródeł odnawialnych. Własności, prawie takie jak zwykłej benzyny, więc można nią zasilać nawet starsze konstrukcyjnie silniki. Osiągi samochodu takie same, a nawet nieco lepsze. Produkcja startuje w 2022r. Po więcej odsyłam do majowego „auto motor i sportu”. Podobną technologią można uzyskać syntetyczny olej napędowy (Dla informacji. Jestem współpracownikiem redakcji. Mam nadzieję, że ta drobna reklama zostanie mi to wybaczona). Bohaterowi audycji życzę spełnienia planów. Każdy o czymś marzy.

11 dni temu
Bartosz Bieganowski
Bartosz Bieganowski

Hmm, ja na miejscu tego Pana bym sie trochę bardziej przyłożył merytorycznie do tematów spoza jego kompetencji. Ropa jest i jest jej nadal dużo. Każdy kto mówi ropa, myśli paliwo, a praktycznie każda rzecz w zasięgu naszego wzroku powstała z ropy. OZE sa fajne, ale juz odczuliśmy praktycznie problemy tego typu elektrowni. Dziwi mnie powszechne przekonanie ludzi, ze to samochody, nie zakręcony kran, wyrzucona bułka przyczynia się do globalnych zmian klimatycznych. Przemysłowi i transportowi ciężkiemu udało się być publicznie niewidzialnym.

11 dni temu
Ryjek
Ryjek

Otóż to, jak się zapchał Kanał na dwa dni, to wszyscy się śmiali z koparki podkopującej dziób, ale nikomu się nie chciało już zwrócić uwagi na to ile tankowców i kontenerowców stoi w kolejce albo się kręci na kotwicach w okolicy. ;)

2 dni temu
Neo Hideo
Neo Hideo

skoro Tesla jest tak świetna to dlaczego nadal aut elektrycznych nie ładujemy w 5 minut? a filmik wygląda jak wielka prośba gościa o zatrudnienie w Tesli

11 dni temu

Kolejny

Roksana Węgiel - "The Greatest" | Dance Dance Dance Poland 3

2:02

Polski FIAT 126 Bis 700 w roku 1988- technika.

04:15

Polski FIAT 126 Bis 700 w roku 1988- technika.

Moja Motoryzacja

wyświetleń 34K

Roksana Węgiel - "The Greatest" | Dance Dance Dance Poland 3

2:02

z życia mechanika #79 ☆Ursus 1201-1204☆ Sw400☆

15:57

z życia mechanika #79 ☆Ursus 1201-1204☆ Sw400☆

TheMateusz Dirty Garage.

wyświetleń 38K